- Hirdetés -
Marc Márquez mindössze egyetlen embert vihetett magával a Hondától a Gresini Ducatihoz. Ő nem más, mint Javier Ortiz, aki elárulta, milyen feladatokat látott el a japánoknál, és hogyan viszonyul a nyolcszoros világbajnokhoz.
A MotoGP tavalyi átigazolási piacának egyértelműen legnagyobb szenzációja volt, hogy Marc Márquez elhagyta a Hondát, és a Gresinihez igazolt, hogy idén már egy Ducatin küzdjön meg a mezőny többi tagjával. A spanyol versenyző annak tudatában hozta meg a nehéz döntést, hogy szinte senkit nem vihet magával a vele együtt dolgozók közül, így például versenymérnökétől, Santi Hernándeztől is meg kellett válnia.
Végül egyetlen ember kísérhette őt el az új kalandra. Ő pedig nem más, mint a Javier „Javi” Ortiz Alcaraz, aki hivatalosan a gumikért felelős szerelő volt, de valójában jó néhány egyéb feladatot is ellátott. A 37 éves szakember a spanyolországi Murciában született, és már gyerekként rálépett erre az útra, hiszen játékautókat szedett szét.
„Kiskorom óta szerelő akartam lenni – jelentette ki a Honda Racing Corporation által közzétett videóban. – Vettem egy Scalextricet, kivettem az autók motorjait, és kis ventilátorokat készítettem. Amikor valami elromlott otthon, például egy szárító, anyám, mielőtt apámnak szólt volna, nekem szólt, és mondta, hogy »Javier, meg tudod javítani?«. Kiskoromtól kezdve nem szerettem a videójátékokat. Soha nem szerettem otthon lenni. [Jobban szerettem] kint lenni az utcán a barátaimmal, focizni.”
Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint
Ortiz 2008-ban került be a motorversenyzés világába, majd egy évvel később már a gyorsaságimotoros-világbajnokság előszobájának számító Red Bull Rookies Cupban tevékenykedett. Márquezzel 2011-ben, még a Moto2-ben eltöltött eltöltött első évében kezdett el együtt dolgozni, és azóta ugyanazért a célért küzdenek. Ortiz elárulta, hogy milyen feladatokat látott el.
„Az én munkám nem arról szól, hogy egyetlen dolgot csináljak – szögezte le. – Én vagyok az, aki előkészíti a burkolatot. Ha előbb végzem, mint a többiek, akkor kimegyek segíteni a motoron. Én pumpálom a benzint, nekem kell gondolnom a hátsó gumi előkészítésére, mert le kell cserélnünk. Emellett nekem kell odafutnom a bokszfalhoz, mivel ki kell raknom a táblát.”
A Honda manapság finoman szólva sem a legszebb időszakát éli, hiszen az előző két szezonban egyaránt a konstruktőri tabella utolsó helyén végeztek. Ennélfogva nyilvánvaló, hogy a gyári csapat tagjai is gyakran kerülnek nehéz helyzetbe, de Ortiz hangsúlyozta, hogy hosszú távon nem fenntartható ez az állapot, ezért el kell engedniük az ilyesmit.
„Az ember itt nem lehet stresszes vagy ideges – hangsúlyozta. – Persze vannak pillanatok, amelyek a stresszről és az idegességről szólnak, de ezeket le kell tudni nyelni. Ki kell verni a fejünkből, és menni kell tovább. Amikor véget ér a futam, akkor érzek… [Gesztikulációjával a megkönnyebbülésre céloz – a szerk.]”
Ami Márquezt illeti, Ortiz összesen hét világbajnoki címhez segítette hozzá honfitársát, amelyekből egy a Moto2-ben, hat a MotoGP-ben született meg. Nyilvánvaló, hogy az évek során a spanyol motoros szűkebb csapatán belül szoros kapcsolatok alakultak ki, és ezen az utóbbi évek nehézségei sem változtattak. A 37 éves szakember méltatta az 59-szeres királykategóriás futamgyőztest.
„Számomra olyan, mintha a kisöcsém lenne – fogalmazott. – Amikor balesetet szenvedett, meg kellett javítanom a motort, de az elsődleges szempont az volt, hogy biztonságban legyen. Még ez is érzelmeket vált ki belőlem. Mindenki ismeri őt, mindenki ismeri Marcot. A fenébe is, ő egy elképesztő versenyző. Ahogyan vele nevetünk, a kisugárzása, hogy milyen közel áll az emberhez, de ez több ennél. Ahogyan mindig is bánt az embereivel, és ahogyan látom, hogyan bánik az embereivel.”
Egy szerelőnek nyilvánvalóan mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy az adott versenyző minél eredményesebb legyen, de az együtt töltött évek Márquez csapatának alighanem még nagyobb motivációt adtak. Olyannyira, hogy akkor is hajtottak, amikor egyáltalán nem volt biztos, hogy a nyolcszoros világbajnok el tud indulni, és előfordult, amikor hiába dolgoztak.
Drámai részletek derültek ki Marc Márquez kálváriájáról, komolyan elgondolkozott a visszavonuláson
„Az egyik példa Indonézia két évvel ezelőtt, amikor Marc bukott a bemelegítésen – elevenítette fel a MotoGP első mandalikai hétvégéjén történt horrorbalesetet Ortiz. – Nem tudtuk, hogy elindul-e vagy sem, de elő kellett készítenünk a motort, amely teljesen össze volt törve. Mindenki elkezdett dolgozni, mint az állatok. Amikor pedig a motor már majdnem elkészült, nem emlékszem, hogy Alberto [Puig csapatfőnök] vagy Santi jött, és mondta, hogy »srácok, álljatok le, Marc nem fog indulni!«. Emlékszem, hogy elkezdtem sírni a stressz miatt: »Ba***a meg!«