A királykategória malajziai futamán szabadkártyával rajthoz állt az aktuális Superbike-világbajnok, Álvaro Bautista. A spanyol pilóta most erre alapozva összehasonlította a két sorozatot, és arra is kitért, miben változott meg a MotoGP a korábbi évekhez képest.
Álvaro Bautista regnáló Superbike-világbajnokként vett részt szabadkártyával a MotoGP Maláj Nagydíján. A futam nem sikerült jól neki, csak a tizenhetedik helyen végzett, bár később kiderült, súlyos sérüléssel küzdött azon a hétvégén. Viszont ez az indulás jó alkalmat biztosított arra, hogy összehasonlítsa a gyorsasági motorversenyzés két csúcskategóriáját.
Nem érezte magát tökéletesen, de élvezte a motorozást a hosszú idő után visszatérő Bautista
„Ez alkalommal sokkal hátrébb voltam, mint az utolsó versenyemen, akkoriban kevesebb pilóta volt előttem” – válaszolta nevetve Bautista arra a kérdésre, hogy miben változott meg a MotoGP az ő ottani karrierje óta.
„Korábban versenyzőként sokkal több lehetőséged volt a motor irányítására, most viszont ez nagyon bonyolulttá vált az aerodinamika miatt, a jelenlegi gépek egyszerűen nehézkesebben mozognak. Pilótaként elveszett vagy, ha nem tudod megfelelően használni az aerodinamikát, az pedig nem egy egyszerű feladat. A versenyzők korábban hatékonyabban tudták kontrollálni a helyzeteket, az nekem jobban tetszett.”
Bautista 2010-től 2018-ig volt a MotoGP-mezőny tagja, a legjobb szezonját 2012-ben hozta össze, amikor a tabella ötödik helyén végzett és kétszer felállhatott a dobogóra. A spanyol pilóta 2019-ben igazolt a Superbike-világbajnokságba, ahol egyből sokkal nagyobb sikereket ért el: abban az évben az első tizenöt megrendezett futamból tizenhármat megnyert és a maradék kettőn is a legjobb háromban végzett. Végül abban az idényben ennek ellenére sem sikerült behúznia a bajnoki címet, de 2022-ben és 2023-ban már senki sem tudta ebben megakadályozni. Ezek után nem meglepő, hogy jelenleg mostani sorozatában érzi magát komfortosabban.
„Pillanatnyilag jobban élvezem a Superbike-ot, mivel sokkal jobban ismerem és az ottani gumikkal nagyobb barátságban vagyok. Pedig amikor bejelentettem, hogy a MotoGP-ből a Superbike-világbajnokságba igazolok, akkor éppen nagyon élveztem a MotoGP-futamokat. Szóval jelenleg egyértelműen jobb érzésekkel viseltetek a Superbike iránt. A WSBK-ban a hátsó [kerék] segítségével tudod irányítani a motort, a gumik csúsznak, de jó a tapadásuk. Ha a MotoGP-ben egyszer elveszted a hátsó abroncs tapadását, akkor az onnantól már nem jön vissza. Az erőleadásban is nagy eltérés van, a MotoGP-gépnél sokkal óvatosabbnak kell lenni a gázkarral.”
A Motosport-Total.com megkérte a kétszeres Superbike-bajnokot, hogy egy átlagos versenyző nézőpontjából válassza ki, melyik a jobb sorozat, de ő erre nem volt hajlandó, mivel szerinte ehhez a szériák túlságosan különbözőek. „Az adott osztályhoz kell igazítanod a versenyzési stílusodat. Ez a két széria eléggé különbözik egymástól, és eltérő vezetési stílust kívánnak meg. Nemcsak a motorok mások, hanem a gumik is nagyon eltérőek.”
A Superbike vagy a MotoGP jelent nagyobb kihívást? – Bautista elmondja
Bautistát arról is megkérdezték, szerinte hogyan viselkedne egy MotoGP-gép a Superbike-ban használt Pirelli-gumikon. „Három-négy körig nagyon jól működne, de utána eltűnne a futófelület. A hátsó kerékre mindenképpen meg lehetne azt próbálni, de első guminak túl puha lenne ezekhez a merev motorokhoz, amelynek ilyen fékjei vannak. Viszont hátsónak komolyan kipróbálnám, a Pirelli gumijait könnyedén csúsztathatod, és ez az ottani abroncsokkal nem működik.”
Talavera de la Reina szülöttét a motorokon kívül a vetélytársak teljesítménye is meglepte a MotoGP-ben. „Nagyon magas színvonalat képviselnek az ottani versenyzők, ehhez nem fér kétség. A legnagyobb különbséget a korábbiakhoz képest a pilóták közti távolság jelenti, most mindenki sokkal közelebb van a többiekhez. Ha éppen csak egy másodperccel lassabb vagy, akkor máris a mezőny végében találod magad. Ráadásul a motorok is közelebb vannak egymáshoz, korábban nagy különbség volt a gyáriak és a többi gép között.”
A tavalyi év végén megszületett a megállapodás a koncessziós jogokról. Ezek alapján a Ducatinak nem lesz lehetősége szabadkártyás pilótát indítania a következő szezon első felében, így könnyen elképzelhető, hogy a 39 éves Bautistának a Maláj Nagydíj volt élete utolsó MotoGP-futama.