A Michelin MotoGP-gumijainak tervezője szerint jól sült el a guminyomásra vonatkozó szabályváltoztatás, mivel kevesebb bukás történt, de így is születtek korrekordok. A tesztpadjukon pedig bebizonyították, hogy laboratóriumi körülmények között valójában minimális teljesítménycsökkenést okoz a nyomás emelkedése.
A MotoGP tavalyi szezonjában, főleg a nyári szünet után az egyik legtöbbször használt kifejezés a guminyomás volt. Nem véletlenül, hiszen a Brit Nagydíjtól kezdve életbe lépett a szabály, miszerint a futamok bizonyos százalékában a gumik nyomásának a Michelin által meghatározott minimumérték felett kell lennie. A sprintek esetében ez 30, míg a főversenyeknél 50 százalék volt.
Mindez főleg az első abroncs esetében okozott gondot, ezért az idei évre francia gyártó változtatott az értékeken: a legtöbb futamon 1,88 helyett 1,80 bar lesz a minimum, de a Sachsenringen, Mandalikán és Phillip Islanden valamivel magasabb, 1,85 bar lesz az érték, mivel ezek a helyszínek nagyon igénybe veszik a gumikat. Cserébe viszont vasárnaponként már a táv 60 százalékában felette kell lenni, és már az első szabálytalanságért szankció jár. Ugyanakkor az még mindig nem világos, hogy azonnali kizárásról vagy időbüntetésről lesz szó.
Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon
„Most kicsit alacsonyabb a határ, így valamivel nagyobb a mozgásterük, hogy ne kapjanak büntetést – nyilatkozta egy sajtóeseményen Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere. – Tavaly néhányan sokat hagytak benne, mások picit nagyobb kockázatot vállaltak. Az is elhíresült, hogy az első szabálytalanságnál csak figyelmeztetés járt, így valaki még ezzel is játszott, és jokerként használta. Idén nem lesz figyelmeztetés, amint valaki nem tartja be az előírásokat, megbüntetik. Nem fognak szórakozni, és ismétlem, a csapatok képesek betartani az ajánlásokat, mert most már nagyon jól ismerik a rendszert.”
Sokan azért kritizálták a szabályt, mert hiába törekszik a biztonságra, valójában egy másfajta veszélyt idéz elő. Amikor ugyanis valaki sokáig egy bolyban motorozik, akkor a gumi túlmelegszik, és ezzel párhuzamosan a nyomás is megnő, aminek következtében a versenygép nehezebben vezethetővé válik. Romain Cacheux, a Michelin MotoGP-abroncsainak tervezője szerint azonban a szabály bevezetése óta csökkent az esések száma.
„Ez a híres szabály az év elején mindenkit megijesztett – fogalmazott. – Azt mondták nekünk, hogy »nem, ez lehetetlen, mindannyian a földön fogunk kikötni, teljesítményt veszítünk, katasztrófa lesz«. Azután, hogy bevezettük az előírást, amelyet valóban betartottak, nemhogy nem lett több bukás, mint a szezon elején, de a kevesebb felé tendáltunk.”
A Thai és a Katari Nagydíjon például egyetlen bukás sem volt, miközben körrekordok dőltek meg. A teljesítmény kapcsán a Motorsport.com olasz kiadásának munkatársa szemtanúja volt egy érdekes kísérletnek. Mindez a Michelin ladoux-i, kutatásra és fejlesztésre létrehozott központjában zajlott egy próbapadon. Ez utóbbi valójában egy hatalmas kerék, amely 350 km/h-s sebességgel is képes forogni, és magas, közepes, illetve alacsony tapadási viszonyokat lehet rajta szimulálni. A gumit egy mechanikus karra szerelik fel, és ilyen módon mind a kormányzást, mind a dőlést tudják reprodukálni, igaz, csak az egyik irányban.
Ez hazárdjáték, nem motorsport – mondja a guminyomás-szabályról az Aprilia technikai igazgatója
Ennek segítségével bármelyik pályán le lehet szimulálni egy kört. A Michelin a misanóit választotta, és megnézték, hogy mi történik, ha 1,9-ről 2,1 barra emelik a nyomást. Utóbbi még akkor sem sokszor fordul elő, ha az adott pilóta bolyban motorozik. Az eredmény viszont így is elképesztő volt, hiszen a köridő mindössze 1 századdal romlott.
Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy ezek laboratóriumi körülmények voltak, és az olyan emberi tényezőket nem vették figyelembe, mint például hogy a versenyző érzete rengeteget változhat. Ugyanakkor megfelelő beállításokkal és vezetési stílussal elméletileg lehetséges, hogy extrém magas guminyomás esetében se csökkenjen jelentősen a teljesítmény. „Nemcsak hogy képesek megfelelni ennek az ajánlásnak, ha nagyon akarnak, de összességében a teljesítményre is nagyon kicsi hatással van – jelentette ki Cacheux. – Nem okoz több balesetet, és továbbra is döntögetjük a versenyben futott körrekordokat.”