Feltámad a szél, de vajon feltámad Martín is a bukása után? – hétvégi menetrend

A szezon egyik legnépszerűbb helyszínére látogat a MotoGP mezőnye, hiszen a hétvégén az Ausztrál Nagydíjat rendezik meg Phillip Islanden. Francesco Bagnaia továbbviheti az Indonéziában megszerzett lendületét, Jorge Martín esetében pedig kiderül, hogy a bukás valóban csak kisiklás volt-e. A számmisztika hívei pedig Marc Márquez és Fabio Quartararo győzelmében is bízhatnak.

Nincs megállás a MotoGP-ben, hiszen következik a tripla hétvége második felvonása. Azok után, hogy a mezőny tagjai múlt héten még Indonéziában versenyeztek, most még keletebbre, illetve még délebbre költöznek. A mostani forduló helyszíne ugyanis a sokak által kedvelt Phillip Island, ahol az Ausztrál Nagydíjat fogják megrendezni.

A Melbourne-től mindössze egyórányira található, alig több mint 100 négyzetkilométeres, illetve 10 ezer fős lakossággal rendelkező sziget a hosszú évek alatt az ausztrál kétkerekű motorsport otthonává vált. Már az 1920-as években rendeztek autóversenyeket, majd 1931-ben az első motorversenyt is megtartották, de akkor még csak közutakon. Maga a pálya 1956-ban épült, de a 70-es évek végére, illetve 80-as évek elejére meglehetősen rosszul festett. 1985-ben felvásárolták, és 5 millió ausztrál dollárért felújították.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárába 1989-ben került be, de az 1990-es futam után hat éven át Eastern Creek volt az Ausztrál Nagydíj helyszíne. 1997-ben viszont a mezőny visszatért Phillip Islandre, és a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es szezonokat leszámítva minden évben ellátogatott a közkedvelt helyszínre.

A legtöbb futamgyőzelmet minden géposztályt figyelembe véve Valentino Rossi aratta, aki nyolcszor szelte át elsőként a célvonalat. Ha viszont csak a királykategóriát vesszük alapul, akkor az olasz legenda hat diadallal rendelkezik, ugyanannyival, mint egykori riválisa, Casey Stoner. Az ausztrál pilóta ugyanakkor zsinórban hatszor nyerte meg hazája versenyét, és csupán bemutatkozó évében nem őt intették le elsőként, már persze amikor a mezőnyben volt.

A circuit that doesn't need much introduction…

First appearing on the calendar in 1989 and consistenly featuring from 1997, 'PI' always produces excitement!#AustralianGP 🇦🇺 pic.twitter.com/LCd4AEkm7P

— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) October 18, 2023

A 4,445 kilométer hosszú, illetve 13 méter széles, rendkívül gyors aszfaltcsík hét bal- és öt jobbkanyart tartalmaz, és már ebből is valószínűsíthető, hogy a pályák többségével szemben az óramutató járásával ellentétes vonalvezetéssel rendelkezik. Az abszolút körrekordot Jorge Martín tartja 1:27.767 másodperccel a tavalyi időmérőről, a legnagyobb végsebesség pedig szintén a 2022-es hétvégéről származik, Enea Bastianini 356,4 km/h-val repesztett. A versenyben futott leggyorsabb kör viszont már tízéves, hiszen Marc Márquez 2013-ban felállított 1:28.108-as idejét azóta sem javították meg.

Mivel a pálya az óceán mellett található, festői táj veszi körbe, ám ezzel együtt óriási kihívásokat támaszt a pilóták felé. A helyszínen sokszor nagy a szél, és az eső is gyakran elered. Ami a mostani hétvégére vonatkozó előrejelzést illeti, péntekre 22 fokos hőmérsékletet, illetve erősödő szelet jósolnak, szombatra viszont már 70 százalék az eső valószínűsége, és 35 km/h-s sebességű szél várható. Vasárnapra pedig tovább romlanak a körülmények, hiszen a nap folyamán hat milliméternyi eső várható, a szél pedig 45 km/h-ra erősödik.

A vb-esélyesek vagy a szenvedő bajnokok lesznek előtérben?

Az Indonéz Nagydíj sprintfutamán Martín átvette a vezetést a világbajnoki tabellán, de mindez kérészéletű volt, hiszen másnap bukott, így Francesco Bagnaia ismét az élre állt. A címvédő 18 pontos előnyből várja az Ausztrál Nagydíjat, amelyen tavaly a harmadik helyen ért célba, és ezzel két fordulóval a vége előtt megfordította hátrányát, amely féltávnál 91 pont volt Fabio Quartararóval szemben.

Bagnaiának több szempontból is sokat jelent a történelmi győzelme

„Izgatott vagyok, hogy újra Ausztráliában versenyezhetek, egy gyors pályán, ahol megvan bennünk a potenciál, hogy jól teljesítsünk – nyilatkozta. – A csapatom hihetetlen munkát végzett az előző hétvégén, és a nehéz kezdés után olyan pozícióba hoztak, hogy nyerni tudtam. Éppen ezért készen állok arra, hogy bármilyen körülmények között nekivágjak a hétvégének itt, Ausztráliában. Mint mindig, most is megjósolhatatlan időjárásra számítunk, és a hőmérséklet is elég alacsony lesz.”

Bár kétségtelen, hogy Bagnaia viszonylag hosszú idő után visszatalált a győzelem útjára, ha nincs Martín bukása, akkor könnyen lehet, hogy a spanyol pilóta zsinórban a kilencedik versenyen (a sprinteket is beleszámítva) is legyőzi őt. A Pramac versenyzője a hibája után hangsúlyozta, hogy semmi nincs veszve, a tempó továbbra is megvan, amit most meglehetősen nehéz körülmények között bizonyíthat. Tavaly egyébként a hetedik lett, de mindössze 884 ezreddel maradt el az elképesztően izgalmas futamot megnyerő Álex Rinstől.

Martín: Senki nem volt a tempóm közelében, a bukás nem jelent katasztrófát

Marco Bezzecchi viszont talán végleg lemondhat a világbajnoki címről, amelyre valójában soha nem is volt reális esélye. A VR46 versenyzőjének hátránya már 63 pont honfitársával szemben, de így is elégedett lehet a szereplésével. Az Indonéziában mutatott teljesítményével pedig pláne, hiszen egy héttel a kulcscsonttörése után remekül versenyzett, és ezt a formát Phillip Islandre is átmentené.

Egy fantasztikus csapat volt Bezzecchi csodafegyvere a hétvégén ─ meg persze a sör

„Papíron itt, Phillip Islanden jobban kellene menniük a dolgoknak – nyilatkozta a háromszoros MotoGP-futamgyőztes. – A pálya gyors, de nincsenek kemény féktávok, ahol fizikai szempontból a legjobban szenvedek. Dolgozzunk tovább, tegyünk meg mindent, hogy a futamra formába lendüljünk. A pálya egyike az abszolút kedvenceimnek.”

A pálya egyik jellegzetessége, hogy az átlagosnál jobban előtérbe helyezi a versenyzői képességeket. Mindez pedig Marc Márqueznek kifejezetten kedvezhet, aki ugyan mostanában ismét többször esik a kelleténél, idén már többször bizonyította, hogy nem felejtett el vezetni. Sőt, a nyolcszoros világbajnoknak a számmisztika is kedvez: 2015-ben, 2017-ben és 2019-ben nyert ezen a helyszínen, majd a következő két év kimaradt, hogy aztán tavaly itt szerezze meg pályafutása századik királykategóriás dobogóját, és egyben az elsőt a negyedik karműtétje óta. A sorminta szerint tehát most győzelemnek kellene következnie.

Egyre mélyebb gödörben a Repsol Honda, Márquez lazasága sem segített

„Phillip Island egy olyan pálya, amelyhez sok jó emlékem fűződik – fogalmazott. – Eléggé egyedülálló helyszín a MotoGP naptárában, és nekem is sok emlékezetes futamom volt ott. Tavaly egy igazán szép dobogót szereztünk, a századik dobogós helyezésemet a királykategóriában. Mint mindig, most is meglátjuk, mi történik ezen a hétvégén, különösen itt, Ausztráliában, sokat változhat az időjárás, és a szél is megnehezítheti a dolgokat. Fontos lesz, hogy minden forgatókönyvre legyen egy tervünk.”

Más értelemben, de a szintén szenvedő, de az elmúlt időszakban Quartararo révén két dobogót is szerző Yamaha ugyancsak bízhat a számokban, pontosabban abban, hogy a történelem ismétli önmagát. A japán gyártó ugyanis beállított egy saját negatív rekordot: 25 (fő)futam óta nyeretlenek, amivel holtversenyben a legrosszabb időszakukat élik, amióta rendelkeznek gyári csapattal a királykategóriában. Rossinak a 2017-es Holland TT-n aratott győzelme után szintén 25 versenyen át nem ünnepelhettek a dobogó tetején, majd Maverick Viñales törte meg a rekordot 2018-ban… igen, az ausztráliai fordulóban.

„A mandalikai pályán elért dobogó nagyszerű volt – kezdte Quartararo. – A csapatnak is nagy lökést adott, de most egy új hétvégét kezdünk. Ezen a hétvégén nehezebb lesz dobogót elérni. Phillip Island egy olyan pálya, ahol spórolni kell a gumikkal. Nehéz lesz, de mindenképpen megpróbáljuk. Úgy gondolom, fontos, hogy futamról futamra haladjunk. Az előző három versenyen két dobogót szereztünk, szóval szerintem elégedettek lehetünk azzal, ahogyan mostanában alakulnak a dolgok, és ez mindannyiunknak lendületet ad a jövőre történő felkészüléshez.”

A helyi szurkolók ugyanakkor nem a fent felsorolt pilóták egyikének, hanem természetesen honfitársuknak, Jack Millernek szorítanak. Az akkor még a gyári Ducatinál versenyző KTM-es tavaly akár nyerhetett is volna, hiszen ő is ott volt az élbolyban, csak éppen a 9. körben Álex Márquez kiütötte őt. A 28 éves motoros bízik benne, hogy idén összejön neki a jó eredmény hazai pályán. „Úgy éreztem, hogy tavaly jó esélyünk volt arra, hogy a győzelemért harcoljunk – jelentette ki a Fox Sportsnak. – Szerintem idén ismét lehet esélyünk a diadalra.”

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK

0:00 – 0:35

Moto3

1. edzés

0:50 – 1:30

Moto2

1. edzés

1:45 – 2:30

MotoGP

1. szabadedzés

4:15 – 4:50

Moto3

2. edzés

5:05 – 5:45

Moto2

2. edzés

6:00 – 7:00

MotoGP

Edzés

23:40 – 0:10

Moto3

3. edzés

SZOMBAT

0:25 – 0:55

Moto2

3. edzés

1:10 – 1:40

MotoGP

2. szabadedzés

1:50 – 2:05

MotoGP

1. időmérő

2:15 – 2:30

MotoGP

2. időmérő

3:50 – 4:05

Moto3

1. időmérő

4:15 – 4:30

Moto3

2. időmérő

4:45 – 5:00

Moto2

1. időmérő

5:10 – 5:25

Moto2

2. időmérő

6:00

MotoGP

Sprintverseny

VASÁRNAP

0:40 – 0:50

MotoGP

Warm up

2:00

Moto3

Verseny

3:15

Moto2

Verseny

5:00

MotoGP

Verseny

Csúszik az Ausztrál Nagydíj programja