Martínnak minden hátralévő futamot három másodperces különbséggel kell megnyernie?

Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetést alacsony guminyomás miatt a Thai Nagydíjon, így a következő kihágás esetén már időbüntetés fogja súlytani a spanyol pilótát. Egy újságíró hívta fel a figyelmet arra, hogy Martín ebben a helyzetben csak akkor lehet biztos esetleges győzelmében, ha legalább a büntetés mértékével megegyező különbséggel előzi meg a második helyezettet.

A Thai Nagydíjon Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetését nem szabályos guminyomás miatt. A címben szereplő kérdést ennek kapcsán tette fel a Crash.net újságírója Peter McLaren, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a spanyol versenyző a még hátralévő versenyek végén csak akkor érezheti magát biztonságban, ha legalább 3 másodperccel ér be az üldözői előtt. Azért ennyivel, mert a figyelmeztetés kiosztását követően, ha újra túl alacsony guminyomást mérnének a motorján, akkor egy 3 másodperces büntetést osztanának ki neki.

Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?

Ez annyit jelent, hogy lehetségessé vált az a forgatókönyv, hogy Martín legfőbb riválisa, Francesco Bagnaia előtt végez a szezonzáró Valenciai Nagydíjon, és ezzel megszerzi az egyéni bajnoki címet, majd a verseny leintését követően, feltehetően csak a díjátadó ceremónia után megbüntetik a Pramac pilótáját, és ezáltal változik a bajnok személye is. Talán mondani sem kell, hogy ez a versenyzőn kívül a MotoGP és a Dorna számára is egy rémálommal érne fel, egy igazi kommunikációs katasztrófát okozna.

Tehát ha Martín biztosra akar menni, akkor legalább 3 másodperces előnyben kell Bagnaiához, illetve a többi üldözőhöz képest befejeznie minden hátralévő futamot. Ez azonban nem lesz egyszerű, hiszen a 25 éves versenyző idei győzelmeinél a táblázatban látható különbségeket tudta „csak” kialakítani a második helyezetthez képest.

Helyszín

Különbség

Le Mans (sprint)

1,840 másodperc

Sachsenring (sprint)

2,468 másodperc

Sachsenring (főverseny)

0,064 másodperc

Misano (sprint)

1,445 másodperc

Misano (főverseny)

1,350 másodperc

Buddh (sprint)

1,389 másodperc

Motegi (sprint)

1,390 másodperc

Motegi (főverseny)

1,413 másodperc

Mandalika (sprint)

1,131 másodperc

Buriram (sprint)

0,933 másodperc

Buriram (főverseny)

0,253 másodperc

A Pramac innentől kezdve valószínűleg elég konzervatív nyomásértékeket fog beállítani, hogy biztosan elkerüljék a büntetést. A magas érték azonban könnyen azt eredményezheti, hogy az első gumi túlmelegszik Martín motorján, ha arra kényszerül, hogy valaki más mögött haladjon.

Bagnaia és a gyári Ducati viszont szabadon kísérletezhet az első figyelmeztetésig. A címvédő, ha egészen az utolsó futamig nem kapja meg a „cetlit”, akkor akár büntetlenül mehet alacsonyabb nyomással a Valenciai Nagydíjon, hiszen szankciót már nem tudnak majd kiszabni rá. Hasonló helyzetben van egyébként a malajziai versenyre beugró Álvaro Bautista is, hiszen neki sem kell attól tartania, hogy a következő MotoGP-futamon büntetik meg.

Az idei Brit Nagydíjtól érvényben lévő szabály szerint az előre meghatározott minimális guminyomást az egyes sprintek távjának legalább a 70 százaléka, a főversenyeknek pedig az 50 százaléka során tartani kell. Ez a minimum – amelyet a Michelin határozott meg – durván 1,9 bar az első, és 1,7 bar a hátsó keréken, de „a pontos értékek pályáról pályára változhatnak”. A mérést, amely a futamok során folyamatos, az abroncsokba szerelt szenzorokkal végzik.

Debütál a sokat vitatott szabály a MotoGP következő futamhétvégéjén

Kihágás esetén a retorzió mértéke pedig a következő: első szabályszegésért figyelmeztetés, a másodikért 3, a harmadikért 6, a negyedikért pedig 12 másodperces időbüntetés jár. Ráadásul már abban is biztosak lehetünk, hogy a felügyelőtestület valóban kiosztja ezeket, hiszen a Thai Nagydíjat követően Aleix Espargaró már kapott 3 másodpercet alacsony guminyomás miatt, és ezért az ötödikről a nyolcadikra sorolódott vissza. Az Aprilia pilótája így a következő futamokon már egy 6 másodperces büntetéssel nézhet szembe, ha az alakulata megint hibázna. Rajta kívül a következő versenyzőknek és csapataiknak kell nagyon odafigyelniük a gumik rendes felfújására: Maverick Viñales, Franco Morbidelli, Raúl Fernández, Marco Bezzecchi, Pol Espargaró és Marc Márquez is kapott már figyelmeztetést.

Rossi idén is elindul az egyik leghíresebb GT-versenyen