Quartararo elismerte, kész volt elhagyni a Yamahát, mentális gondjai is voltak

Fabio Quartararo elárulta, készen állt elhagyni a Yamahát, ám végül maradt gyártónál, mivel bízik a változásokban, és összességében hálás a márkának. A 25 éves pilóta arról is beszélt, hogy milyen volt megélnie a sikeres évek utáni visszaesést.

A MotoGP 2024-es idénye előtt úgy tűnt, hogy Fabio Quartararo sorsa lesz az egyik legizgalmasabb pályán kívüli történetszál. A francia pilótának ugyanis az idei év végén lejárt volna a Yamahával kötött szerződése, és egyáltalán nem volt borítékolható, hogy hosszabbít. Olyannyira, hogy ő maga is beszélt róla, hogy elkezdődtek a tapogatózások más gyártókkal.

Leginkább az Aprilia jöhetett volna szóba alternatívaként, ám április elején váratlanul megérkezett a bejelentés, hogy Quartararo további két évvel, vagyis a jelenlegi technikai szabályzat érvényességének lejártáig meghosszabbította a szerződését a Yamahával. Ugyanakkor a döntés részéről sem volt egyértelmű, hiába a viszonylag korai fejlemény.

Meglepő fordulat: a problémák ellenére Quartararo hosszabbított a Yamahával

„A Yamaha egy mitikus csapat – nyilatkozta a LEGEND nevű YouTube-csatorna műsorában. – Gyerekkoromban arról álmodtam, hogy oda kerüljek, mert Valentino Rossi is ott volt. Kész voltam elhagyni ezt a márkát, még úgy is, hogy ez volt álmaim csapata. Úgy éreztem, készen állok a távozásra. A Yamaha pedig nagy változtatásokat hajtott végre. Rengeteget fektettek a projektbe, sok új mérnököt szerződtettek. A Yamahának mint márka nem jó, hogy ennyire lemaradtak a piacukon.” Hetek vagy hónapok alatt sajnos nem lehet visszakerülni a csúcsra, ez szerintem inkább évek kérdése. Ez volt az, ami miatt úgy döntöttem, hogy maradok a Yamahánál, hogy láttam a találkozásokat más márkáktól érkező emberekkel, akik nagyon nagy projekteken dolgoztak. Ez késztetett arra a lépésre, hogy a következő két évre hosszabbítsak a Yamahával.”

A pozitív, vagy legalábbis annak tűnő változások mellett Quartararo másik érve az volt, hogy vissza akart adni valamit abból, amit a Yamahától kapott. A tizenegyszeres MotoGP-futamgyőztes teljes királykategóriás pályafutását a hangvillásoknál töltötte előbb az SRT, majd a gyári istálló színeiben. Éppen ezért velük szeretne visszatérni az élmezőnybe.

„Ez a márka akkor is hitt bennem, amikor még »senki« voltam – fogalmazott. – Bíztak bennem, és ez bejött. Felmásztunk a csúcsra. Most lent vagyunk, de újra felfelé megyünk. A személyes célom, hogy ismét világbajnok legyek ezzel a márkával. Azzal a munkával, amit most végzünk, ez időbe telik. Ezzel tisztában voltam, de úgy érzem, erősebben térhetünk vissza.”

Quartararo első négy éve kifejezetten sikeresnek volt mondható a MotoGP-ben, még úgy is, hogy ebből csak egy végződött vb-címmel. 2022 végén azonban már voltak jelei a Yamaha hanyatlásának, és tavaly ez beteljesedett. Ennek következtében az esetek túlnyomó többségében a francia motoros csak a középmezőnyben harcolhatott, ami a pályán kívül is rossz hatással volt rá.

A Yamaha átesett a ló túloldalára? – Quartararo mostanában tesztpilótának érezte magát

„Voltak problémáim a motorral, és azt hiszem, mentális gondjaim is akadtak – magyarázta. – Amikor az ember négy éven át a bajnoki címért küzd, majd tizedikként végez, az furcsa. Még önmagában is kételkedik, és azon gondolkozik, hogy »velem van a baj, vagy mi történik?«. Az elmúlt két esztendőben egyáltalán nem fejlődtünk, a többiek pedig nagyot léptek előre. Továbbra is le vagyunk maradva, de szerintem sokat tanultam arról, hogyan maradjak nyugodt, és mindenekelőtt miként fejlesszem a lehető legjobban a motort. Ugyanakkor tény, hogy mentálisan nem volt könnyű.”

Ebben az évben Quartararo több nyilvános kritikát is megfogalmazott a Yamaha felé, és vélhetően ezek is segítettek abban, hogy változások induljanak el mind a szervezet, mind a megközelítés szintjén. A versenyzői teljesítményre viszont általában nem lehetett panasz, ezt a három főfutamos dobogó is jól tükrözi, amihez még egy sprinten szerzett harmadik hely is hozzájött.

„Ez volt a legnehezebb pillanatom – folytatta. – Az én hibám volt vagy sem? Mi történt? Miért voltunk olyan messze az előző évhez képest? Szerintem néhány futam után egyértelmű volt, hogy a motorozásom még mindig ott van, úgy éreztem, remekül teljesítek, és olyan dolgokról volt szó, amelyeket nem tudtam irányítani.”

Quartararo korábban is beszélt arról, hogy a rossz szereplés egy időben komolyan kihatott a mentális egészségére, ezért változtatnia kellett a hozzáállásán. Ebből a szempontból már túl van a nehezén, de akkoriban mindenáron a rövid távú eredményt hajszolta. Ezért pedig olyat is magára vállalt, ami nem az ő feladata lett volna.

„Sajnos néhány hónapig, különösen 2023-ban a kialakult helyzet nagy hatással volt az életemre – idézte fel. – Sok mindent meg akartam változtatni, sok ember munkáját akartam elvégezni. Én voltam az, aki azt szerette volna, hogy a motor fejlődjön, megoldást akartam találni, de ennek az lett a vége, hogy sok mindennel jobban törődtem, mint magammal. Kevesebbet gondoltam magamra, és többet arra, hogy miként tudnám orvosolni a gondokat. Amikor az embernek két olyan idénye van, mint a 2021-es és a 2022-es, nem érzi magát legyőzhetetlennek, de nagyon bízik magában. Amikor pedig rosszul érzi magát, és nem jönnek az eredmények, sok kérdést tesz fel. Úgy vélem, ez volt a legnehezebb hat hónap a MotoGP-pályafutásom során.”

Bagnaiát és Quartararót hasonlította össze a mindkettőjükkel dolgozó kulcsember, majd Rinst értékelte

Marc Márquez a versenymérnöke szerint „a bátrak legbátrabbja” adott körülmények között