- Hirdetés -
Fabio Quartararo a tizenkettedik helyen zárta a valenciai tesztet. A francia pilóta a leintés után nyilatkozott a Yamaha aerodinamikai fejlesztéseiről, az istálló vezetésének mentalitásáról, a kapott engedményekről és új csapattársáról, Álex Rinsről is.
Nehéz szezonja volt idén Fabio Quartararónak. A Yamaha nagyon el volt maradva az élmezőnytől, a tabellán a francia pilóta végzett az előkelőbb helyen a gyártó versenyzői közül, de ez is csak a tizedik pozíciót jelentette számára. A valenciai teszten sem szerepeltek különösen jól, itt is Quartararo bizonyult a leggyorsabbnak, aki tizenkettedik lett, 77 századmásodperc lemaradásban az elsőként záró Maverick Viñaleshez képest. A 24 éves motoros ennek megfelelően felemás hangulatban értékelt a leintést követően.
Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival
„Nem voltak nagy elvárásaim a teszttel kapcsolatban, és ahogy általában, most is próbálom úgy látni, hogy félig tele van az a bizonyos pohár. Voltak jó fejlesztések, de az az igazság, hogy még mindig ugyanolyan messze vagyunk a többiektől. Azonban én, mint egy pilóta, versenyezni akarok és a győzelemért küzdeni. Ha ráadás teszteket kell végeznem, akkor én boldogan fogom azokat megcsinálni. Viszont az biztos, hogy keményen kell dolgoznunk, és tisztában kell lennünk azzal, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy visszakerüljünk a mezőny elejére” – mondta a 2021-es MotoGP-bajnok.
„Sok munkát végeztünk el ma, különösen az aerodinamikával kapcsolatban. Ezen a területen tettünk előrefelé mutató lépéseket, de ezzel ugyanakkor megváltoztattuk a motor egyensúlyát. Nem volt olyan sok időnk, mivel egy órával később kezdtünk ma reggel, módosítanunk kellett a beállításokat. Kipróbáltunk egy új vázat, de az nem volt olyan jó. Ez az új motorblokk viszont valamivel jobb, mint az előző, de csak egy kicsivel.”
All smiles on @FabioQ20’s side of the garage 😃
Only one more night’s sleep until we start 2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣#MonsterYamaha | #MotoGP | #ValenciaTest pic.twitter.com/25qSDicTou
— Monster Energy Yamaha MotoGP (@YamahaMotoGP) November 27, 2023
„Szerintem az aerodinamikánk elég jó, de ahhoz, hogy igazán hatékonyan tudjuk kihasználni, több erőre lesz szükségünk. Vannak pozitívumok ezen a területen, például az első kerék kevésbé emelkedik el, de igazából hiányzott az erő az aerodinamika kihasználásához. Meg kell találnunk az egyensúlyt a több erő és a nagyobb aerodinamika között, és jelenleg ezt is keressük. Egyelőre még nem találtuk meg azt a bizonyos pozitív fordulatot, amelyre várunk. Összeségében bizakodóak lehetünk ezzel a területtel kapcsolatban, de természetesen az lenne az ideális, ha karbonelemeket használnánk, mert ezek a szárnyak túl nehezek. Ez persze csak egy prototípus volt. Annak ellenére, hogy néhány kisebb részletet még meg kell változtatnunk, többet várok magunktól. Persze van még min javítanunk, és még mindig nagyon messze vagyunk az élen álló versenyzőktől.”
Ezen a héten hivatalosan is megszületett a döntés a jövő évi koncessziós jogokról, amelyekkel kapcsolatban a Dorna engedményeket adott a Yamahának (és a Hondának is). A 2022-ben Becsületrenddel kitüntetett motoros már korábban is hangsúlyozta, hogy mennyire fontos lesz nekik kihasználni a kapott lehetőséget, és erre a kérdésre Valenciában újra kitért.
Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben
„Lesz egy megbeszélésem a Yamahával, amely döntő fontosságú lehet, mert az lesz az utolsó ilyen a sepangi teszt előtt. Az aerodinamika problémájával Malajziában majd foglalkoznunk kell, sok minden ki fog derülni azokban a napokban. Talán érdemes megemlíteni, hogy ma nagyon szeles és hideg volt az idő, ráadásul késve kezdtünk. Malajziában a shakedown és a tesztek miatt tíz napig ott leszünk, szóval ott sokkal több időnk lesz. Akkorra már meg fogjuk kapni az engedményeket, szóval én teljesen oda koncentrálok. Elég lesz-e ez arra, hogy eltüntessük a különbséget? Ha nem is lesz elég, de nekem már az is fontos lenne, hogy egyáltalán közelebb kerüljünk. Ma ez a különbség túl nagy, még nagyon messze vagyunk attól, ahova egyszer szeretnénk elérni. Azonban én azt remélem, és hiszek is benne, hogy azoknak a ráadás malajziai napoknak a segítségével közelebb kerülhetünk majd a katari versenyig” – bizakodott a tizenegyszeres MotoGP-futamgyőztes.
A nizzai pilóta szerint van egy fontos kérdés, amelyben történt előrelépés az elmúlt évekhez képest. „Azt hiszem, hogy [a csapat vezetői] kissé megváltoztatták a hozzáállásukat. Közelebb kerültek az európai mentalitáshoz, és ez az, amire szükségünk van ahhoz, hogy gyorsabbak legyünk. Azt gondolom, a február és július közötti lesz a legkritikusabb időszak, ezekben a hónapokban alapvetőnek kell lennie, hogy fejlődünk a motorral, gyorsan sok fejlesztést kell majd megcsinálnunk. Ekkor az ő hozzáállásukról is tiszta képet kaphatunk majd.”
Quartararo üzent a Yamahának, szerinte most már minden rajtuk múlik
Quartararónak az aerodinamikán kívül más területen is jelentős változásokkal kell szembenéznie, hiszen új csapattársat kapott Álex Rins személyében. A tapasztalt spanyol pilóta egyszer majd nagy segítségére lehet a Yamahának a motor fejlesztésében, azonban a jelek szerint erre még nincs itt az idő. „Egyelőre nehéz még Álexszel beszélni [a motorról], mivel ez volt az első napja, és a körülmények sem voltak a legjobbak. Nehéz lenne kettőnknek máris ugyanazon a hullámhosszon lenni. Számára ezek csak a kezdeti lépések voltak, majd Malajziában többet tudunk megvitatni, és [együtt] megtalálni, hogy miben kell még fejlődnünk. Viszont azt nem hiszem, hogy most kellene az irány meghatározásáról beszélgetnünk vele, alig egy nap tesztelés után.”