Quartararo: Nagy kihívást jelent, hogy jól használjuk az engedményeket

Fabio Quartararo nagyszerű hírnek tartja a MotoGP új koncessziós rendszerét, de figyelmeztetett, hogy kihívást jelent számukra, hogy éljenek az engedményekkel. A Yamaha versenyzője azt is elárulta, kizárólag ő végzett technikai munkát a valenciai teszten, de a jövőben Álex Rinst is bevonná a folyamatba.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP hétfőn bejelentette, hogy megegyeztek a koncessziós jogokra vonatkozó új szabályokban. Ennek értelmében a következő idénytől kezdve a gyártók különböző kategóriákban lesznek, és ettől függően kapnak engedményeket, hogy aztán félévente a megszerzett pontok alapján felülvizsgálják a helyzetet.

A Yamaha a Hondával együtt a legalacsonyabb, azaz a D besorolásba került, ezért rájuk vonatkoznak a legenyhébb szabályok fejlesztési, illetve tesztelési szempontból. A hangvillások a motorblokkal szenvednek az elmúlt időszakban, így nagy előnyt jelenthet számukra, hogy egyrészt többet használhatnak majd, másrészt ők a szezon közben is fejleszthetik.

Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

„Szerintem ez nagyszerű hír – nyilatkozta Fabio Quartararo, aki természetesen bízik benne, hogy jövőre sikerül előrelépni. – Most már a megfelelő irányba kell haladnunk, meg kell próbálnunk valós képet kapni arról, hogy mire van szükségünk, és sok mindent vissza kell hoznunk a tesztelésre. Úgy vélem, ez egy nagyon jó dolog.”

Quartararo jó ideje komoly változásokat követel a Yamahánál, többek között azt szeretné, hogy több fejlesztéssel álljanak elő. Ebből a szempontból kifejezetten jól jön számukra, hogy az európai gyártókénál nagyobb a mozgásterük, de persze ezt ki is kell használniuk. A francia versenyző azonban érzékeli a változást a kulcsfontosságú hónapok előtt.

„Megváltozott a mentalitásuk, egyre közelebb kerülünk az európaiakhoz, amit nagyon el akarunk [érni], hogy minden gyorsabban menjen. – fogalmazott. – Úgy vélem, ez változni fog. Ezután szerintem a februártól júliusig tartó időszak lesz a legfontosabb. Ezek a hónapok nagyon fontosak lesznek a motor fejlődése szempontjából, hogy gyorsan hozzunk újításokat. Abban a tekintetben is ez lesz a legfontosabb periódus, hogy látjuk majd a mentalitásukat.”

Az engedmények között az is szerepel, hogy a Yamaha nemcsak a tesztpilótákkal, hanem az állandó versenyzőkkel is rendezhet privát tesztet. Quartararo ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem lesz könnyű élni ezzel a lehetőséggel, és keményen kell dolgozniuk ahhoz, hogy profitálhassanak belőle. Mindenekelőtt rengeteget kell kísérletezniük.

„A legfontosabb, hogy hozzanak új alkatrészeket, mert egy nagydíj után bonyolult ugyanazon a pályán tesztelni úgy, hogy semmi különlegeset nem próbálunk ki – jelentette ki. – Tudjuk, hogy tényleg új dolgokat kell kipróbálnunk, és ez rengeteg munkával is jár. Jó, hogy vannak engedményeink, de egyben nagy kihívás, hogy jól használjuk őket. Ha jól csináljuk, akkor nagyon hasznos lehet számunkra.”

A MotoGP új szezonja szokás szerint a február eleji sepangi shakedownnal indul, amelyen alapesetben csak a tesztpilóták és az újoncok vehetnek részt. Az engedményeknek köszönhetően viszont a Yamaha és a Honda esetében az állandó motorosok is ott lehetnek, vagyis Quartararóék összesen hat napot tesztelhetnek majd Malajziában. Ugyanakkor ez meglehetősen igénybe fogja venni a testüket.

„A malajziai háromnapos tesztelésen általában rengeteg időnk van arra, hogy mindent kipróbáljunk – mondta a 24 éves versenyző. – Ugyanakkor szerintem ez nagyon jó. Már van elképzelésünk, hogy milyen vonalvezetésű pályákon fogunk menni. Azt hiszem, már az összes tesztet megterveztük. Főleg fizikális szempontból lesz bonyolultabb, különösen Sepangban, ahol elég sok napunk lesz egymás után több mint két hónappal azt követően, hogy nem motoroztunk. Ott nehezebb lesz a dolog, de utána nem hiszem, hogy bonyolult lesz a tervezés.”

Quartararo: Még mindig ugyanolyan messze vagyunk a többiektől

Ezzel kapcsolatban Álex Rins is megszólalt, aki még nem tudja, hogy mi lesz a tesztprogram, hiszen a gyártó még dolgozik rajta, A Yamaha új igazolása lehetőségként tekint erre, hogy jobban felkészüljön az új idényre. Ami a valenciai tesztet illeti, a spanyol pilóta egyelőre csak ismerkedett a motorral, így az új alkatrészek tesztelését teljes egészében Quartararo végezte, aki ezen nyilvánvalóan szeretne majd változtatni.

„Álexnek ez még csak az első napja volt, a körülmények nem voltak túl jók, így nehéz máris egy irányba menni – magyarázta. – Malajziában többet kell majd beszélnünk, hogy lássuk, hol tudunk előrelépni. Azt viszont nem hiszem, hogy ez a megfelelő időpont arra, hogy egy tesztnap után beszéljünk Álexszel, hogy megtaláljuk a [jó] irányt. Egyedül dolgoztam, Nagyon intenzív volt, sok aerodinamikai [alkatrésszel] és számos kipróbálandó dologgal. Érdekes volt ennyi mindent kipróbálni, most pedig meg kell találnunk a megfelelő irányt, hogy visszakapaszkodjunk a megfelelő pozíciókba, mert vannak pozitívumok, de még mindig nagyon messze vagyunk az első helytől.”

Hivatalos: Valentino Rossi rajthoz áll a Le Mans-i 24 órás versenyen