Talmácsi véleményt nyilvánított a MotoGP új szabályairól

A MotoGP-nek 2027-től új technikai szabályzata lesz, amely több területen is számottevően el fog térni a most érvényben lévőtől. Talmácsi Gábor a közösségi médián keresztül röviden elemezte ezeket a változásokat.

Hétfőn jelentették be, hogy pontosan miként fog módosulni a MotoGP technikai szabályzata 2027-ben. Az új előírásokról – vagy korábban még csak a tervezetükről – már többen elmondták a véleményüket, nemrég pedig Talmácsi Gábor is csatlakozott hozzájuk.

Bagnaia a MotoGP új szabályairól: Soha nem elég gyorsak a motorok

A legnagyobb változást talán az jelenti, hogy a motorblokkok mérete 1000-ről 850 köbcentire csökken. Ezt részben biztonsági indokok miatt lépte meg a sorozat, ugyanis ennek, ahogy az összes módosításnak, az az egyik célja, hogy lassítsa a mezőnyt. Másrészt környezetvédelmi szempontból is szükség volt erre, hiszen így egy-egy erőforrás nagyobb távolság megtételére lesz képes, vagyis hatékonyabbá válik.

„A fenntarthatóság fontos a technikai sportokban, emiatt a 850-es erőforrásokat jó iránynak tartom. Amikor én versenyeztem a MotoGP kategóriában (2009-es szezon), akkor is kisebb, 800 köbcentis blokkokkal versenyeztünk” – emlékeztetett a Facebook-oldalán publikált bejegyzésében Talmácsi. A királykategóriában egyébként 2007 és 2012 között alkalmaztak 800 köbcentis erőforrásokat.

Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?

Az új szabályzat életbe lépésétől a jelenlegi 40 százalék helyett 100 százalékban fenntartható üzemanyagot fognak használni a MotoGP-ben. Ehhez hasonlóan fenntarthatósági célokat szolgál az is, hogy a tank 22-ről 20 literesre fog csökkenni, ráadásul a sprintfutamokra legfeljebb 11 litert lehet majd tölteni bele.

„Kisebb üzemanyagtank, kevesebb üzemanyag-fogyasztás, ez már a Superbike-ban is jól működik az új szabályok változtatása miatt” – utalt Talmácsi a Superbike-világbajnokságon idén bevezetett előírásokra.

A legösszetettebb módon az aerodinamika területe fog megváltozni. A MotoGP több okból is azt szeretné, hogy ennek csökkenjen a jelentősége, így jóval szigorúbban fogják kontrollálni. A konkrétumokra kitérve, az például nagy különbséget fog jelenteni, hogy az első burkolat teteje 50 milliméterrel keskenyebb lesz, az orr-részt pedig ugyanennyivel hátrébb tolják. Ettől azt várják, hogy így könnyebb lesz majd követni a másikat, tehát szorosabb versenyzés alakulhat ki.

„Az aerodinamikai elemek méreteinek csökkentése egyrészről azért fontos, hogy a motorok ne torzuljanak el nagyon, ezek a gépek mégiscsak motorok és nem autók. A könnyebb előzések tekintetében is fontos szerepe van ezeknek az elemeknek” – magyarázta a budapesti motoros.

Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re

2027-től összeültető rendszerrel és magasságállító eszközzel sem lehet majd találkozni a MotoGP-ben, mivel mindkettő be lesz tiltva. A GPS-adatokkal kapcsolatban szintén lesz változás, mivel azok az összes pilóta esetében minden csapat számára elérhetőek lesznek.

„Az első és hátsó magasságállítók betiltása tekintetében nem tudok hitelesen nyilatkozni arról, hogy milyen, mert soha nem próbáltam, de örülök, hogy ezek a funkciók megszűnnek, mert enélkül jobban kijön a motorosok tudása – tette hozzá Talmácsi. – A GPS-adatok megosztás jól hangzik, de a legtitkosabb adatokat bizonyára nem fogják megosztani egymással a gyártók.”

Martínt nem érdekelné, ha a Pramac Yamahára váltana, szerinte az a lényeg, hogy a tulajdonos boldog legyen