Álex Rins tagadta, hogy tavalyi sérülésének – amelynek következtében még mindig sántít – köze lenne gyenge szerepléséhez. A Yamaha pilótája leszögezte, a V4-es motorblokkra még sokat kell várni, de addig is változásokra lesz szükség.
Egyértelműen kijelenthető, hogy a Yamaha idén történetének egyik, ha nem a legrosszabb időszakát éli. A japán gyártó már tavaly is gyengén szerepelt, de idén még az a néhány dobogó sem jött össze, amit Fabio Quartararónak 2023-ban sikerült elérnie. Ez a pontszámon is meglátszik: míg idén tizenhat forduló alatt csak 97 pontot gyűjtöttek, addig az előző idényben ugyanennyi hétvégén 154-et. (Ráadásul akkor eggyel kevesebb sprintet teljesítettek, hiszen Phillip Islanden ez elmaradt.)
Ugyanakkor csapaton belül is komoly különbség van a két versenyző között. Fabio Quartararo 86 egységnél jár, amivel a tabella tizenharmadik helyét foglalja el, és „csupán” a nyolc Ducati, a két gyári Aprilia és a két erősebbik KTM előzi meg. Csapattársa, Álex Rins ennek a pontmennyiségnek kevesebb mint a negyedénél, 20-nál tart, és csak tizenkilencedik az összetettben, holtversenyben a hivatalosan mögötte álló Joan Mirrel és Augusto Fernándezzel.
A 28 esztendős motoros tavaly súlyos balesetet szenvedett a mugellói sprinten, aminek következményeit máig viseli, hiszen sántít. Ugyanakkor tagadta, hogy emiatt nyújtana gyenge teljesítményt. „Az emberek elkezdenek téves feltételezésekbe bocsátkozni – nyilatkozta az Autosportnak. – Ha bal lábam olyan lenne, mint a jobb, akkor is ugyanolyan eredményeket érnék el. A motoron ez egyáltalán nincs rám hatással.”
Rins „teljesen összetört” a Japán Nagydíj után, a semmiért hozott ki magából mindent
Bár a misanói hétvégéken, valamint Mandalikában a Yamaha magához képest kifejezetten biztatóan szerepelt, hiszen Quartararo zsinórban három hetedik helyet hozott a főversenyeken (az Emilia-romagnai Nagydíjon ráadásul ötödik lett volna, ha nem fogy ki az üzemanyaga), de Motegiben „visszatért a valóság”. Rins ráadásul hiába küzdött, nem tudott pontot szerezni, és csak márkatársát, a szabadkártyásként szereplő Remy Gardnert előzte meg. A hangvillások abban bízhatnak, hogy a V4-es motorblokk beválik, de ez nem a közeljövőben fog kiderülni.
„Nyilván az utolsó futamokra sem lesz meg a V4-es motorblokkunk – utalt Rins az idei év hajrájára. – Ha szerencsénk van, akkor a jövő év közepén jön. Előtte szükségünk van valamire. Kritikus pillanathoz érkezünk. Nem arról van szó, hogy nem dolgozunk, hanem arról, hogy nem jól. Minden futamról elmondható, hogy a pulzusom nem megy százkilencven per perc alá. Mindez azért, hogy az utolsó helyen végezzek, negyven másodperccel a győztes mögött. Egyértelmű, hogy nem ez a jó út.”
Ami a 2024-es évet illeti, a Yamaha már matematikailag sem végezhet a negyediknél jobb pozícióban, a Hondától pedig aligha fog kikapni. A következő szezonban aztán annyival biztosan jobb helyzetben lesznek, hogy nem csak a gyári csapat pilótáinak adataira támaszkodhatnak, hiszen jövőre már a Pramac is az ivataiak motorjával fog versenyezni, ráadásul gyári támogatással. Hogy ebből mennyit tudnak profitálni, az majd kiderül.