Zarco szerint a Honda nem követheti el ugyanazt a hibát vele, mint Marc Márquezzel

Johann Zarco úgy véli, a Honda senkire, így rá sem helyezhet túl nagy hangsúlyt, ami a fejlesztési irányt illeti. A 33 éves versenyző szerint a japán gyártó jó úton halad, míg csapattársa, Nakagami Takaaki jelentős változásokról számolt be.

Marc Márquez 11 éven át versenyzett a Hondánál, és a gyártó lényegében végig az ő igényeinek megfelelően fejlesztette a motort. Ez az első hét idényben hat világbajnoki címet hozott, tehát mondhatni, működött, ám már a sikerkorszak végén is voltak aggasztó jelek, de a spanyol versenyző valamilyen szinten el tudta fedni a motor hiányosságait.

Aztán viszont jött a 2020-as sérülése, és a Honda elindult a lejtőn, aminek az lett az eredménye, hogy az elmúlt két évben utolsók lettek a konstruktőri tabellán, a nyolcszoros világbajnok pedig távozott. A jelenlegi pilóták közül minden szempontból Johann Zarco a legtapasztaltabb: egyrészt neki van a legtöbb futama, másrészt ő már három másik gyártónál is megfordult, ellentétben márkatársaival, akik legfeljebb csak egynél. Ugyanakkor a francia motoros nem kér túlságosan nagy beleszólást erre hivatkozva.

„Ne helyezzenek túl nagy [hangsúlyt] rám – nyilatkozta. – Még ha gyorsabb is tudok lenni, amit megosztunk [egymással], ha [segítünk] emelni a Honda szintjén, az mindenki számára előnyös lesz. A Hondánál jelenleg az a nagy változás az előző évhez képest, hogy nincs egy hatalmas vezér a gyári csapatnál. Nem arra gondolok, hogy én vagyok a vezér, de nagyon hasonlóak vagyunk, és ez mindkét istálló számára hasznos, hogy megkapja a Honda teljes fejlesztését, a Honda pedig most így tesz. Megértjük, hogy korábban Marc jelenléte minden problémát meg tudott oldani, és akkor talán túlságosan is rá koncentráltak.”

Nem használhatják a gyári versenyzők a Honda által tesztelt alkatrészt

Zarco a tizenkettedik helyet szerezte meg első főfutamán a Hondával, és ezzel ő végzett a legelőrébb a japán gyártó képviselői közül. A 33 éves versenyző sokáig Maverick Viñales mögött haladt, ami tapasztalatgyűjtés szempontjából kifejezetten jól jött. Bár tisztában van vele, hogy a motor momentán elmarad az élmezőnytől, optimistán tekint a jövőbe.

„Ezeket a futamokat arra kell használnunk, hogy fejlődjünk, mert tudjuk, hogy a motor jelenleg nem áll készem a dobogóra, de egyértelműen sokkal jobb, mint az elmúlt két évben – fogalmazott. – A legjobb referenciánk Viñales volt, mert Katarban az Aprilia az egyik legjobb motor. Nem volt annyira magabiztos, ezért mindkét verseny elején kicsit lemaradt, így legalább tudtam őt követni. Emellett azt is tudtam, hogy [később] nem tudom őt követni. Szóval ez volt a legjobb példa arra, hogy megértsem, hol vagyok versenyzőként, és információt adjak arról, hogy milyen a motor. Van néhány engedmény, szóval több a teszt és az alkatrész, amelyeket elvihetünk a tesztekre, ez pedig hasznos lesz. Van egy egyensúlya a motornak, nincs nagy titok. Azonban mindenkinek meg kell találnia ezt az egyensúlyt, és a Honda jó úton halad.”

Persze Zarcónál sokkal jobban látja a változásokat csapattársa, Nakagami Takaaki, hiszen ő már 2018 óta az LCR Hondánál versenyez. A japán motoros szintén úgy véli, hogy munkaadója pozitív irányba indult el, és kiemelte, hogy a korábbi évekkel ellentétben ugyanakkor kapják meg a fejlesztéseket, mint a gyári csapat pilótái.

„Határozottan lenyűgözött, ahogyan módosítottak a rendszereken, a megközelítésen és a koncepción – jelentette ki. – Az emberek [összetétele] rengeteget változott, sok arcot még mindig nem ismerek. A gyári és a szatellitcsapat jóval egységesebbnek tűnik. Továbbá több beszélgetést [folytatok] a japánokkal, és tudok nekik magyarázni. Ez nagyon jó. Úgy éreztem, hogy család vagyunk, a Honda család. Remélhetőleg így folytatjuk, és fejlődünk tovább, mert a pilóta versenyképes motort akar. Mi pedig több információt szeretnénk gyűjteni a mérnökök számára, szóval dolgozzunk így tovább!”

Lorenzo feltette a kérdést Marc Márqueznek: Mi hiányzik a győzelemhez?